19 December 2012

Waiess

Baru lepas berebut ngan Mikhael nak guna laptop ni... sekian lama memendam rasa nak menulis blog...akhirnya.. (Mikhael tengah nangis tu...kesian...)

Sangat3 bz skang ni... Hmm.. ahli keluarga dah bertambah seorang lagi... Ni la namanya rezeki kan???  Alhamdulillah... kenalkan kepada dunia... my luvly boy... SHAQAEL MEER WAIESS.. hehehe...mesti terbelit lidah nak sebut so kalau dieja cam biasa lebih kurang bunyinya shaqel mir waiz... Lahir pada 12-11-12 dengan berat 3.95kg.

Waiess masa umur 12 hari... Semoga menjadi anak yang soleh... Mummy luv u baby...
Setakat ini dulu coretan setelah beberapa bulan menyepikan diri ini...Ada ker yang nak baca nih???? Hehehe

05 July 2012

Jangan Fikir

Kalau fikir sangat memang buleh gila… memang buleh gila punya lah… gerenti kerat jari la wehhh… 

Kisah mesyuarat sulit nak menyingkirkan aku takleh nak cakap la kan… dah berulang-ulang… leh buat buku dah kot agenda depa tu… Tapi Tuhan masih belum mengizinkan niat mereka itu tercapai… Ada hikmahnya kenapa aku masih di sini… Mungkin ada lagi perkara yang belum sempat aku tunaikan di sini… Kalau macam tu… Izinkan aku berkata kepada mereka2 itu… Sabarlah wahai ‘sahabat’2 yang mahu melihat aku melangkah dari sini… Suatu hari nanti, Tuhan akan izinkan perkara2 tidak baik itu untuk berlaku sebab Tuhan mahu kamu semua lihat kesannya andai perkara yang sama berlaku kepada orang yang kamu sayang dan cinta… Dan pada masa itu mungkinkah kamu menyesal? Wallahu a’alam…

Lagi satu kisah surat layang melayang tu… Nak jawab kat penulis tu, tak tau la plak sapa… Nak melalak bagitau satu dunia pun tak guna… Jadi meh aku nak jawab kat sini…

Kepada yang dihormati Tuan Penulis Warkah Layangan Tanpa Nama,

Terima kasih atas layangan warkah ‘indah’ saudara itu. Alhamdulillah… akhirnya ada juga yang mahu menulis secebis walau dalam keadaan saudara yang amat ketakutan (bimbang sekiranya diketahui orang, maka tindakan akan di ambil kepada saudara). 

Saudara, walaupun tujuan sebenar warkah itu bukan untuk saya, tapi saudara telahpun menulis beberapa baris ayat mengenai saya. Alhamdulillah… terlintas juga nama saya difikiran ‘high class’ saudara itu. Cuma satu saudara, apa yang saudara tulis itu tidak benar dan merupakan fitnah ke atas saya,. Pada mulanya saya sedih, tapi bila memikirkan bahawa saya lebih berani untuk menyatakan kebenaran berbanding saudara yang hanya tahu lempar batu sembunyi tangan… saya jadi redha… Insya Allah, saya tidak takut kerana saya tahu saya berada di pihak yang benar. Untuk saudara pula, demi Allah saya tidak akan sekali-kali maafkan saudara di dunia dan di akhirat melainkan saudara datang sendiri berjumpa dan meminta maaf daripada saya. Betullah kata orang kan… dosa kita dengan Tuhan, lebih mudah caranya untuk memohon keampunan berbanding dosa kita dengan manusia yang mungkin hanya sekali sahaja kita berjumpa di dunia kan…

Mengenai isi kandungan lain warkah itu, fikir2 lah saudara… Andai benar, bukan tugas saudara membuka aib orang kerana Allah akan buka aib saudara nanti… Tapi andai tidak benar, maka yang saudara sebarkan itu adalah fitnah… Tahu kan apa hukumnya? Saya bukan ada PhD pun nak menasihatkan saudara… hehehe
Itu jer la kot yang saya nak tulis… Kalau panjang sangat, nanti kena wat journal la plak…

Hmmm… kepada yang ingat kami-kami kat ofis ni yang tulis warkah indah tu… hentikan lah… Takder faedah kami nak mengata orang dalam surat layang… Daripada fitnah macam-macam, baik kami report polis jer la kot… biar dibuktikan dengan jelas… tak payah selindung2.. Hmm… why not!! Hehehe… kang takut plak ada yang terpaksa buat PC kot untuk permohonan maaf secara terbuka… UUppppssss….hehehehe


P.S to all my dearest friends: Ada petua tak macammana nak buat supaya kucing tu tak menyalak macam hanjing... (kenyataan ini x der kaitan ngan gambar tu yer...:))

23 May 2012

Si Kucing kah yang buat hal lagi??


Salam… hari ni mungkin adalah hari yang paling sesuai untuk aku mulakan penulisan ini… Pagi tadi berjumpa semula dengan rakan yang baru balik cuti besalin… Tahniah atas kelahiran The Cute Princess … Kemudian petang ini pula berjumpa dengan my dear sister yang dah lama juga tak dengar cerita…

Semalam Matt Freud minta aku tulis cerita tentang dia… Hmmm… Zaim Akagi pun jugak soh aku tulis… Cerita apa yang menarik tentang mereka berdua??? Hahahaha!!! Banyak… beribu-ribu kenangan… Nantilah… pasti saya akan coretkan sesuatu tentang kamu berdua…

Tapi hari ni aku nak tulis pasal aku dan seterusnya adalah aku… Pasal orang yang tak suka aku jadi jahat dan tak senang aku jadi baik… 


Aku pon tak suka nak jadi jahat… tak suka nak buat orang macam-macam… tetiba teringat balik kisah kawan aku yang buang helmet si kucing dalam sungai…. Hahahahaha!!!! Jahat la ko!!!! 

Tapi kadang-kadang aku terfikir nak jadi jahat… terfikir nak aniaya orang… hmmm… macam calarkan kete orang yang parking kete ikut suka ati mak abah dia… teringin nak cilikan si mulut besar yang menjaja cerita dan fitnah… teringin nak tarik misai manusia yang anggap dirinya dewa… hahahaha… teringin macam2… tapi yang jelas dan nyata… aku takkan buat macam tu… aku bukan jenis yang sampai hati… aku terfikir, kalau aku buat jahat kat orang sekali, Allah akan balas kat aku 1000 kali… Insaf jap…

Jelas sekali… ramai yang tak suka kalau aku jadi jahat… sebab aku bukan orang jahat…

Tapi kenapa orang tak senang bila aku jadi baik… Orang tak senang bila aku bercakap dengan berhemah… Orang tak senang bila aku memberi mereka peluang membetulkan kesilapan diri mereka… orang tak senang bila aku cuba memberi ruang kepada mereka berbuat kebaikan… Kenapa tak senang… aku bukan nak jadi Malaikat… Malah aku juga jauh untuk jadi nabi… 

Aku cuma mahu mereka sedar bahawa peluang sentiasa ada untuk berubah menjadi lebih baik… Aku mahu mereka sedar bahawa kesalahan itu akan ditutup dengan kebaikan… Aku mahu mereka sedar bahawa aku juga manusia yang tak berhak dinilai oleh sesiapa… Siapalah aku kan…

Sekarang ni… aku cuma boleh berfikir… berfikir balik mengenai diri, tugas dan tanggungjawab… berfikir mengenai nasihat seseorang kepada aku… Sampai macammana kita ni nak jaga orang supaya orang tu boleh masuk syurga… Kepada waris kita pun belum tentu kita boleh jaga sampai macam tu kan…

Kesimpulannya… kalau si kucing mahu perang… JOM PERANG!!!! (Hehehehe… ader kaitan tak??)

06 April 2012

Soft Power Approach

Berbalah dengan orang yang tidak mahu kalah... apa yang perlu dilakukan... adakah kita terus2an akan berbalah... Jika di sini, saya suka mengambil sikap mengalah coz macammana pun kita berdebat dengan fakta, dia masih lagi mahukan kemenangan itu... Maka, saya bagi dia kemenangan itu... Puas hati tak? Hmmm... dia masih tak puas hati... so, apa jadi? Dia terus lagi menghambur saya dengan kata2 ini ... At the moment sadly said you still failed to work on this urgent matter but yet insist on the procedures ... Alhamdulillah... akhirnya sum1 dengan kuasa veto membalas dengan ayat berikut... Tolong lah berhemah bila kita berkomunikasi sesama kita. Gunakan 'soft power' approach. Saya percaya semua yg terlibat telah melakukan yg terbaik. Tiada kata lagi yang dapat saya ucapkan... terima kasih kerana percaya bahawa soft power approach adalah yang terbaik...

Tak cukup dengan itu, saya akhirnya mengetahui kenapa manusia tahap DEWA itu terlalu marah kepada saya dan tak cukup dengan itu, Penjaga DEWA juga menolong menjaja cerita mengenai saya... Ooo ni si kucing nyer keje...  Kononnya, saya dah keluarkan surat meminta manusia tahap DEWA itu pindah... So dia tak puas hati coz yang mengeluarkan surat itu adalah saya... Hahahaha... Pandainya kucing memutarbelitkan fakta... tunjukkanlah bukti yang saya pernah kluarkan surat tu... mana? Apa rujukannya? Haih... tu lah kan... kalau dah tak suka tu, orang cakap apa yang buruk pasal kita pun yang tak suka tu semuanya percaya... Biarlah... saya bukan TUHAN untuk balas perbuatan mereka kepada saya... 

           Ni la Kucing tu... hahaha...Dekat2 dah rupa dia...
Tapi saya percaya dengan sahabat2 di sekeliling saya... Mereka adalah sumber kekuatan saya di sini... Terima kasih teman atas doa kalian... Insya Allah... Saya akan terus tabah...

31 March 2012

DEWA


Manusia ni kalau di suruh buat list ketidak puasan hati, tujuh lautan dakwat pun belum tentu habis tulis lagi senarainya… Macam2 yang kita tak puas hati… sebab yang paling banyak kita akan tulis adalah pasal orang laen… Kenapa? Coz kita rasa kitalah paling sempurna, paling bagus, paling baik… senang cakap, TAHAP DEWA… Haih…

Sedar atau tidak, kenapa kita tak puas hati ngan orang laen? Hmm… sebab musababnya bila kita rasa orang laen itu sepatutnya kurang daripada kita, kita rasa orang laen tu patut dengar cakap kita, patut tunduk dengan kita… Ego nya kita kan??? Bila kita dah macam tu… rasa2nya leh tak kita tido lena … Hah! Gerenti kerat jari nyer la, tentu TAK BOLEH… Kenapa tak boleh??  Coz siang malam kita asyik fikir tentang orang tu… Asyik fikir bagaimana nak jatuhkan dia… Kalau boleh dengan cara yang paling memalukan dia…. Ish3… jahatnya fikiran kita yer… Fikiran tak jahat, tapi hati kita yang BUSUK…

Tak boleh ker kita hidup dengan kedamaian, tak ader dalam hati tu untuk menjaga kepentingan sendiri, fikir orang laen juga… Dalam dunia ni, semua orang sama, walaupun tua, walaupun muda, walaupun pangkat tinggi, walaupun x der keje… sama jer…  Semua orang  akan makan bila lapar, takder yang leh kenyang hanya dengan dengan berfikir jer… Semua orang akan tidur bila mengantuk, takder yang boleh tahan mata dengan hanya telan ubat… Kan sama jer kita nih… baik ker, jahat ker, pandai ker tau bodoh tetap sama , takder DEWA dikalangan kita nih…

So, to that person, saya sangat tahu awak sangat tak puas hati dengan saya… Saya tidak tahu kenapa, tapi awak menjajanya di kalangan rakan-rakan saya, yang akhirnya of coz la sampai juga ke telinga saya… Alhamdulillah dan terima kasih… sekurang-kurangnya saya tahu siapa yang telah mengiktiraf dirinya DEWA kan?? Saya?? Saya cuma HAMBA ALLAH….


15 March 2012

Redha dan Pasrah

Banyak nak kena fikir... lagi banyak nak kena buat... At this point I do not need an intelligent mind that speaks, but a patient heart that listens... 

Apa yang boleh saya buat selain redha dan pasrah pada keadaan... Tapi dalam Ombak Rindu kata... Redha itu Ikhlas dan Pasrah itu Menyerah... Redhakah saya? Takkan saya boleh pasrah begitu sahaja...?

Tapi saya sangat3 percaya dengan HIKMAH... Memang benar.. sesuatu yang berlaku itu ada hikmahnya... Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Dan apabila saya sedar tentang HIKMAH ini maka saya Redha dan Pasrah...





video
 Saya teringat adik2 ini...
 P.S Yang lain kat dalam FB saya...

07 March 2012

JOM REDAH


Cam best plak dok dengar lagu2 Kak Ziana ni... 

 
Jam dah kol 7 malam...hujan makin lebat... Nak redah ker nak tunggu... haih... takut terrrr demam plak... esok ader meeting penting... kena ngadap lagi muka ‘insan itu’... kalau boleh jangan la dia ungkit perkara itu... dah sudah tu sudah lah... hati aku dah luka... bukan boleh baik serta merta... kalau boleh aku tak mo tengok muka dia... walaupun dia dah minta maaf... ish.. keras gak hati nih...


Jeling jap kat report kehadiran... tetiba rasa nyampah plak... poyo ler mamat nih... heran pon ader... biasanya orang naik beskal... tapi dia ni beskal yang naik orang...  Pastu selak plak reports pasal insiden tu... Mana plak peranan si beskal buruk nih... takder laaaa... apa la mamat nih buat dok kat sana tu?  Sakit kepala pikir... ader dia pikir pasal aku tak? Huh!! Gerenti kerat jari laaaa... dia musti pikir punya... 

Alahai... bila la ujan nak berenti nih... rindu sangat kat anak3... Hmmm... tak kira la ujan tak ujan.... JOM REDAH!!!!