18 September 2009

Tepon

Baru jap ni terima satu call. Call yang macam ni dah banyak kali aku terima. Cuma kali ni rasa patut jugak aku kena bagitau. Bukan apa, kalau pasni sesapa yang baca blog ni jangan la buat camtu...

SITUASI 1
Tret, tret....tret, tret... (bunyi tepon aku – cepat2 angkat coz lebih daripada tiga deringan dah kira cam tak buat keje)
Aku : Unit Korporat .... (ayat biasa aku nih..)
Caller : Puan Marini ker?
Aku : Yer saya, boleh saya bantu?
Caller : Oohh, saya ni Puan dot dot dot Pensyarah Fakulti dot dot dot (biler dengar macam ni jer aku cam malas nak layan, tapi sebab keje…)
Aku : Yer Puan …. (dan seterusnya aku pon tolong ler dia…)


SITUASI 2
Tret, tret....tret, tret... (Aku tepon orang, dan aku tau staf dia jer yang angkat nih coz orang tuh kira besar la jugak)
Orang tu : Jabatan dot dot dot
Aku : Hello Jabatan dot dot dot, saya Marini dari UPSI
Orang tu : Yer Marini, kenapa tu?
Aku : Terdiam kejap… dan sterusnya terrr…blank)

Nasihat aku kepada diri sendiri dan pembaca sumer yang terima call atau buat call,
1. Biler kita tepon orang, janganlah kita sebut yang kita ni Tuan ker, Puan ker, Dr. ker (kecuali Dr. medical), Dato’ ker, Datin ker.. tak elok tu... langgar etika
2. Kalau kita nak sebut jugak, kita mintak ler orang lain tepon kan untuk kita, so orang yang tepon tu bleh perkenalkan kita. Contohnya : Hello, BHKA ker? Datin dot dot nak bercakap dengan Puan dot dot... (lepas tu bleh ler kita cakap), so pihak yang satu lagi tu dah tau dah nak panggil apa..
3. Kalau kita terima panggilan direct dari seseorang yang memang kita tak kenal coz dia kenalkan nama dia jer, panggil ler dia Encik ker, Cik ker (selalunya kalau dia dah Puan dia kan betulkan kita...jangan risau), Tuan ker... (tak kisah ler apa pangkat dia) jangan ler sebut nama dia jer, cam dia duduk sebelah rumah kita...
4. Last skali, kalau orang tu Datuk Seri, kita boleh panggil Dato', Kalau Tan Sri jangan plak panggil Tan.

Ok yer.. babai.. SELAMAT HARI RAYA...

No comments:

Post a Comment