08 June 2010

Ingatlah 5 perkara ini... memang pon...sampai bila2


Lama tol tak buat N3 tuk blog nih… Banyak sangat yang berlaku sampai aku rasa tak cukup ruang untuk bernafas. Tapi kali ini biar aku rungkaikan satu persatu. Kalo ikut kawan aku, dia kata kalau tak jumpa puncanya, ‘gunting’ jer terus… Betol gak tuh, tapi puas ati tak? Mesti la tak… Paling kurang pon kita nak tau, menda2 tu bukan berpunca daripada kita kan… Kalau kitalah punca, kita nak bagi selesai jugak. Cukup ke hanya minta maaf atau mendoakan orang lain bahagia atau simpan dan pendam?

Oklah... macam nih... minggu lepas aku ok jer. Sibuk dan bizi... yer la, macam2 kena settle. Isnin ngan selasa g training, rabu jer masa nak buat keje2 opis. So, dalam syok menyetelkan keje2 tuh, telefon berdering... Panggilan yang memang tak aku duga. Nak citer ker seterusnya? Tak yah la kot.... Tapi saat berderingnya telefon itu sampai sekarang membuatkan aku berfikir panjang... Panjang sangat... Oklah, kalau cerita kat sini sampai 50 pages pon tak abis. Tapi 5 perkara yang aku dapat:

1.”Jangan usik lagi budak ber 2 tuh.” – Wow! Ini yang aku dapat bila menegakkan kebenaran! Kata empowerment... Meh tengok senarai tugas aku, ada ker tak pasal perkara nih... Ish3... ader la plak menda ni. Memang ler aku yang kena buat. Tak per la... aku disuruh tidak defensive dan berlapang dada...
2. ”Tengok balik carta” – Keje aku ke nih? Sebetolnya nak suruh aku sedar diri yang aku nih hanya layak buat keje orang, setelkan masalah orang dan ’bersih’kan kekotoran yang orang lain buat...
3. ”Mana peranan u? Kenapa tak jadi cam Che Mat?” - Yang nih aku nak pikir lama sket... Caner ‘ek? Aku dah berdialog dah ngan Che Mat. Dia kata tak payah jadi dia. Jadi diri aku. Kena bentuk sendiri dan prosesnya bukan 3 tahun! Lagi satu... Bos aku tetap bos!! Jangan langkah kepala dia!
4. “Kenapa asyik berkepit dengan D?” – Takleh berkawan ker? Naper nih...
5. “Pergilah kelas grooming” – Oooo...OK... untuk saper?

Betullah... Kalau orang tak tegur kita, kita ingat kita betul jer... Tapi kalau orang tegur, kenapa tak terima? Sebab kita tengok balik sapa yang tegur kita tu... Andai orang itu kawan... Insya Allah... Andai orang itu bukan kawan... biarlah yang kita muliakan … Hatta orang itu musuh… biarlah musuh yang dihormati…

No comments:

Post a Comment